Z czego składa się rower?

 

Na pierwszy rzut oka budowa roweru wydaje się prosta i nieskomplikowana. Rama, kierownica, dwa koła, siodło i pedały. Dla niektórych osób niespodzianką jest, że nie tylko wyżej wymienione elementy wchodzą w skład roweru, że jest ich znacznie więcej. Często o ich istnieniu użytkownik dowiaduje się kiedy w serwisie rowerowym usłyszy, że np. suport jest do wymiany. A co to takiego ten suport? Zobacz listę najistotniejszych elementów z których rowery są zbudowane.

 

Z czego zbudowany jest rower?

    1. Rama – podstawa każdego roweru, do niej dokręcamy resztę elementów. Wykonana ze stopów stali, aluminium lub włókien węglowych. Ważny jest odpowiedni dobór rozmiaru i geometrii (długości rurek i nachylenia kątów między nimi) bo od tego zależny wygoda i komfort w trakcie jazdy.
    2. Kierownica – kawał metalowej rury, dzięki której sterujemy rowerem. Połączona z rama dzięki wspornikowi kierownicy i rurze sterowej amortyzatora/przedniego widelca. Może mieć różny kształt w zależności od profilu roweru.
    3. Chwyty kierownicy – zakładane na końcach kierownicy, trzymamy na nich dłonie podczas jazdy.
    4. Wspornik kierownicy – łączy kierownice z rurą sterową. Ma różny kąt nachylenia, często także możliwość regulacji, to min. od niego zależy nasza pozycja za kierownicą.
    5. Amortyzator/widelec przedni – ma za zadanie utrzymywać przednie koło przy ziemi, poprzez rurę sterową łączy się z wspornikiem kierownicy. Amortyzator pozwala na niwelację drgań podczas pokonywania nierówności terenu przez co zwiększa komfort jazdy (sztywny przedni widelec jest lżejszy).
    6. Stery – łożyska odpowiedzialne za kręcenie kierownica i rura sterową amortyzatora, a co za tym idzie przednim kołem.
    7. Koło – składa się z obręczy, szprych i piasty. Szprychy zamontowane są do obręczy i piasty, piasta trzyma szprychy i dzięki łożyskom pozwala kołu się obracać. Pasta montowana jest do amortyzatora lub ramy dzięki nakrętkom lub samozamykaczowi.
    8. Ogumienie – oponę zakładamy na obręcz koła, utrzymuje styczność z podłożem, dętkę wkładamy między obręcz a oponę – po napompowaniu utrzymuje kształt opony.
    9. Hamulce – służą do spowalniania lub zatrzymywania roweru, najczęściej stosowane to hamulce tarczowe lub szczękowe, przy rowerach miejskich często stosowane są hamulce torpedo (hamowanie pedałami).
    10. Przerzutka tylna – zewnętrzna lub planetarna (schowana w piaście tylnego koła ), wspólnie z przednią przerzutka, korbą, łańcuchem, wolnobiegiem/kasetą , manetkami i linkami stanowi napęd rowerowy. Sterowana najczęściej mechaniczną linką odpowiada za naciąg łańcucha oraz jego prowadzenie po zębatkach kasety/wolnobiegu.
    11. Przerzutka przednia – również sterowana mechaniczną linka odpowiada za prowadzenie łańcucha po tarczach zębatych korby.
    12. Korba (mechanizm korbowy) – składa się z tarcz zębatych i ramion, do których dokręcane są pedały. Ramiona korby najczęściej połączone są suportem.
    13. Suport – jest to układ łożysk, dzięki czemu możemy kręcić korbą, znajduje się w miejscu gdzie schodzi się rura podsiodłowa i dolna część ramy.
    14. Wolnobieg/kaseta – układ zębatek na tylnym kole nasuwany (kaseta) lub nakręcany na piastę (wolnobieg). Ilość zębatek kształtuje się od 5 do 12, w rowerach miejskich bez biegów lub z biegami w piaście jest tylko jedna zębatka.
    15. Łańcuch – połączone ze sobą ogniwa, łączy ze sobą korbę i kasetę, dzięki czemu pedałując, napędzamy rower.
    16. Manetki – mocowane na kierownicy pozwalają na zmianę biegów, czyli sterowanie przerzutkami. Każda manetka odpowiada za osobna przerzutkę – lewa obsługuje zwykle przednią, prawa tylną.
    17. Pancerze i linki – odpowiedzialne za pracę hamulców i przerzutek, poprowadzone od klamek do hamulców i od manetek do przerzutek.
    18. Pedały – wkręca się je w ramiona korby, naciskając na nie, wprawiamy w ruch korbę, która poprzez łańcuch i kasetę, napędza tylne koło, a rower jedzie. Ważne jest by odpowiednio zamontować pedał prawy i lewy (do odpowiedniego ramienia korby).
    19. Siodło – jak sama nazwa wskazuje dzięki niemu siedzimy na rowerze. Materiał którym jest powleczone to zwykle tworzywo sztuczne, skóra lub tkanina, dla miękkości wypełnione jest gąbką lub żelem.

Rower może posiadać dodatkowe elementy, takie jak np. błotniki, bagażnik czy oświetlenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *